En tryg hånd at holde i

Sociale lektier som eksempel.

En af de absolut vigtigste, hvis ikke den vigtigste, opgave i arbejdet med et omsorgssvigtet barn er at række barnet en tryg hånd at holde i. Netop den ene trygge hånds betydning blev meget tydelig i ét af mine seneste forløb. Over de seneste 6 måneder har jeg været tilknyttet en ung pige, som af fagpersoner blev beskrevet som en ”meget stille og forsigtig pige”. Hendes familiebaggrund var problematisk, og man oplevede, at det var svært for hende at være i relationer og større fællesskaber.

Gennem et forløb bygget op om tydelige mikromål, ugentlige samtaler og støtte, er det nu lykkedes at styrke pigens sociale kompetencer og udvide hendes fællesskaber. Jeg har løbende været tydelig omkring næste mikromål og givet pigen ”sociale hjemmeopgaver”. Ved hjælp af et sommerfuglebarometer og en trappestige har vi sammen vurderet, hvor mange sommerfugle en given social interaktion ville give i maven og derudfra lavet en ”social trappestige”, som vi over forløbet har bevæget os op ad. Eksempelvis ville dét at sige ”hej” til én fra parallelklassen i starten af forløbet give 50/100 sommerfugle i maven. Pigen fik så en hjemmeopgave, om at sige hej til nogen hun ikke kendte så godt tre gange. Efter bare 2 uger med denne opgave, faldt sommerfuglene til 1/100, hvorefter vi kunne gå videre med en ny opgave på trappestigen, som gav lidt flere sommerfugle i maven. Med sommerfuglebarometret og trappestigemodellen har det hele tiden været muligt at udfordre og støtte pigen inden for hendes udviklingszone.

Pigen trives nu til en fritidsaktivitet 2 gange om ugen, hun har fået flere nye venner, hun er blevet initiativrig og snakkesalig, og hun nyder at deltage i sociale arrangementer. Tidligere har hun været meget nervøs før eksempelvis en fødselsdag hos en klassekammerat, men i sidste uge sagde hun begejstret, ”Jeg kan slet ikke vente til fødselsdagen på fredag! Vi skal spise SÅ meget mad, og jeg tror, vi kommer til at ligge og snakke til midt om natten!”. Gennem en kombination af sociale hjemmeopgaver, samtaler og støtte ved opstart af en fritidsaktivitet, er det lykkedes at rykke denne pige rigtig langt med blot én tryg hånd én eftermiddag om ugen.

 

Af: Julie Vestergaard Jørgensen, Psykolog hos Sivitas

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.